Foiling για όλους;

Σαν τεχνολογία, είναι από παλιά γνωστή. Ειδικά στη χώρα μας, εδώ και δεκαετίες, απολαμβάνουμε τα οφέλη του foiling με τα «ιπτάμενα δελφίνια». Στην ιστιοπλοΐα, η «μόδα» ξεκίνησε πιο μετά. Αρχικά, με extreme σκάφη, που απευθύνονται σε καλούς, αθλητικούς και πολύ ικανούς ιστιοπλόους.

Γενικά, μέχρι τώρα, την τεχνολογία αυτή και τις επιδόσεις που φέρνει τις απολαμβάνουν λίγοι και εκλεκτοί. Ξεκίνησε αρχικά από το America’s Cup και έχει κατέβει και σε πολλές κατηγορίες dinghies. Οι δυσκολίες στο handling, στις ακραίες ταχύτητες που κανείς καταφέρνει «πετώντας» πάνω από την επιφάνεια, μέχρι τώρα, το έχουν κρατήσει σαν τεχνολογία σε αυτούς τους κύκλους.

Όμως, τα οφέλη που φέρνουν τα foils δεν έχουν αφήσει τους ναυπηγούς αδιάφορους. Σύντομα, σχεδιάστηκαν semi-foiling σκάφη, που είναι πολύ πιο ελεγχόμενα και καταφέρνουν αρκετά καλύτερες επιδόσεις από τα συμβατικά σκάφη. Αυτά τα συναντά κανείς, κατά κόρον, σε αγώνες γύρω από τον κόσμο, που γράφουν πολλά μίλια και οι διαφορές στις ταχύτητες οδηγούν συνέχεια σε ρεκόρ για το πόσα μίλια μπορεί να κάνει κανείς μέσα σε 24 ώρες.

Η θεωρία είναι απλή: με ειδικά «φτερά» κάτω από το σκάφος δημιουργείται, πάνω από κάποια ταχύτητα, ανύψωση του σκάφους, πράγμα που μειώνει στο ελάχιστο τις τριβές. Αυτομάτως, ο φαινόμενος του σκάφους διπλασιάζεται και το ίδιο κάνει και η ταχύτητα. Με το ίδιο ακριβώς σκάφος και την ίδια ιστιοφορία και, φυσικά, με κατάλληλες καιρικές συνθήκες.

Πριν καιρό, παρουσιάστηκε το πρώτο σκάφος κρουαζιέρας με foils. Άλλωστε, το fast cruising ήταν πάντα ένα αίτημα για τους παραθεριστές. Όσο κι αν κανείς λέει ότι ευχαριστιέται τη διαδρομή, πάντα θέλει να φτάνει νωρίς, ώστε να καταφέρνει να κάνει περισσότερα πράγματα στον χρόνο που έχει για διακοπές. Είναι βέβαιο ότι αυτός είναι ο δρόμος. Πολύ σύντομα, θα ξεκινήσουμε να βλέπουμε σκάφη παραγωγής με foils. Ειδικά semi-foiling σκάφη παραγωγής είναι πολύ κοντά μας, χρονικά. Ας μην ξεχνάμε ότι τα ναυπηγεία ψάχνουν συνέχεια τρόπους για να κερδίζουν την πελατεία τους με σκάφη πιο άνετα, πιο γερά, πιο όμορφα και σίγουρα πιο γρήγορα.

Μέχρι να αγοράσουμε όμως το πρώτο μας foiling σκάφος, πόσο κοντά είμαστε στη λογική αυτή; Τι γνωρίζουμε; Ένα σκάφος με λιγότερα βρεχάμενα έχει μικρότερη αντίσταση και, άρα, πάει πιο γρήγορα. Μάλιστα, όταν είναι να βγάλουμε πιστοποιητικό για αγώνες, ένα από τα πρώτα πράγματα που μετράμε είναι τα freeboards, ώστε να καταλάβουμε τα βρεχάμενα. Με ακρίβεια χιλιοστού. Γιατί ένα χιλιοστό στα freeboards μπορεί να είναι πολλά δευτερόλεπτα το μίλι στο πιστοποιητικό μας.

Πώς, λοιπόν, μπορούμε να γλιτώσουμε κάποια χιλιοστά εκεί; Πολύ απλά, με το βάρος που κουβαλάμε μέσα στο σκάφος. Αν καταφέρουμε να αφήσουμε στον μόλο πράγματα που μας είναι άχρηστα και που ίσως δεν ξέρουμε καν ότι τα έχουμε μέσα στο σκάφος, θα βελτιώσουμε κατά πολύ την απόδοσή του.

Πώς το κάνουμε; Υπάρχουν πολλοί τρόποι, αλλά ο πιο άμεσος είναι να αφιερώσουμε μια Κυριακή και… να βγάλουμε τα πάντα έξω από το σκάφος! Τα πάντα, ακόμη και τα χαρτομάντηλα ή το κουτάκι με τις τσίχλες. Όλα!

Στη συνέχεια, θα βάζουμε μέσα μόνο τα αντικείμενα που θα κρίνουμε ότι πραγματικά έχουν θέση στο σκάφος μας. Είναι βέβαιο ότι θα βρούμε διπλά και άχρηστα πράγματα. Πράγματα που σκεφτόμαστε αν είναι τελικά χρήσιμα να τα έχουμε μαζί τα αφήνουμε εκτός. Δεν θα μας λείψουν. Δεν ξέραμε καν ότι τα είχαμε εκεί. Κρατάμε μόνο τα βασικά, ώστε το σκάφος να είναι ναυτικό και νόμιμο από πλευράς κανονισμών.

Οι επιδόσεις θα βελτιωθούν χωρίς, πρακτικά, να στερηθούμε κάτι. Αν τη λογική αυτή την επεκτείνουμε και στα προσωπικά μας πράγματα που κουβαλάμε όταν πάμε να τρέξουμε αγώνα, έχουμε πετύχει ακόμη μία νίκη. Σιγά σιγά, χτίζουμε το επόμενό μας κύπελο. Και μάλιστα πριν κάνουμε ιστιοπλοΐα!

Οι διαφορές που θα δούμε εννοείται ότι δεν έχουν σχέση με τη διαφορά που θα βλέπαμε αν το σκάφος μας το κάναμε foiling ή semi-foiling, αλλά για κάποιον που γνωρίζει το σκάφος του, θα είναι παραπάνω από εμφανείς, ειδικά στον λίγο αέρα. Τώρα, στο ξεχειμώνιασμα, είναι μια καλή ευκαιρία για ξεκαθάρισμα. Διάλεξε μια καλή ημέρα και ασχολήσου.

Ο Άκης Τσαρούχης είναι εκπαιδευτής στο Sailing Spot του Ιστιοπλοϊκού Ομίλου Πειραιώς. Από 7 χρόνων τρέχει με οτιδήποτε, από Optimist μέχρι 80άρια maxi, με σημαντικές επιτυχίες σε παγκόσμιο, πανευρωπαϊκό και πανελλήνιο επίπεδο.

 

Επικοινωνία

Λ. Αλίμου 68, Aθήνα, 174 55

T. +30 210 98 20 114

F. +30 210 98 41 130

E. info@plefsimag.gr

Νέα Άρθρα

26 Φεβρουαρίου 2019
26 Φεβρουαρίου 2019

Plefsi Social

©2019 Plefsi. All Rights Reserved. κατασκευη ιστοσελιδας - XTD

Search