Ποτάµια στη θάλασσα;

Πολλοί ιστιοπλόοι κάνουν το λάθος να µένουν στο πρώτο συνθετικό της λέξης «ιστιοπλοΐα» όταν ανεβαίνουν σε ένα σκάφος και να αµελούν το δεύτερο. Ασχολούνται µε τα «ιστία» και µε τον άνεµο και πολλές φορές αµελούν ότι, τελικά, πρόκειται για «πλου». Έναν πλου σε ένα ρευστό µέσο, τη θάλασσα, που δύσκολα θα τη βρει κανείς πειθαρχηµένη και ακίνητη.

Αντίθετα, αν κανείς είναι παρατηρητικός, θα δει ότι η θάλασσα κινείται, και µάλιστα πολύ. Το κάνει όµως αρκετά ύπουλα, και, σε συνδυασµό µε το γεγονός ότι έχουµε τον νου µας σε πράγµατα που βλέπουµε πάνω από την επιφάνεια, πολλές φορές φτάνουµε σε σηµείο να σπάµε το κεφάλι µας να βρούµε τι έχουµε κάνει στραβά σε µια κούρσα ή, αντίστοιχα, µετά την κούρσα αναρωτιόµαστε γιατί χάσαµε αφού δεν κάναµε κάποιο λάθος…

Ας πάρουµε όµως τα πράγµατα από την αρχή: Γιατί υπάρχουν τα ρεύµατα και πώς µπορούµε να τα «δούµε»; Οι λόγοι που δηµιουργούνται τα ρεύµατα είναι διάφοροι. Αν µιλάµε για ωκεάνια ρεύµατα, αυτά έχουν σχέση µε διαφορές στην αλατότητα των ωκεανών, µε διαφορές στη θερµοκρασία, µε την περιστροφή της γης και τη δύναµη Coriolis.

Όµως, υπάρχουν και τοπικά φαινόµενα, που έχουν σχέση µε την παλίρροια και µε καιρικά φαινόµενα τα οποία δηµιουργούν επιφανειακά ρεύµατα.
Τα ρεύµατα µπορούµε να τα «δούµε» µε πολλούς τρόπους. Για καλή µας τύχη, θα βρούµε online αρκετούς χάρτες επιφανειακών ρευµάτων, όπως ακριβώς βρίσκουµε και τα δεδοµένα για τον καιρό πριν από µια ιστιοδροµία.

Πέρα από τους χάρτες όµως, όταν πηγαίνουµε σε ένα µέρος που δεν γνωρίζουµε, πρέπει να δούµε τι συµβαίνει µε τα ρεύµατα και να κάνουµε λίγο “homework” πριν την εκκίνηση. Να δούµε αν παρατηρούµε κάτι παράξενο, όπως το πλοίο της επιτροπής να είναι στραµµένο αλλού και όχι στην κατεύθυνση του καιρού. Να δούµε αν σε µια σηµαδούρα υπάρχει απόνερο γύρω της.

Αν είµαστε ακόµη πιο σχολαστικοί, µπορούµε να ρίξουµε στη θάλασσα ένα σφουγγαράκι ή ένα µπουκάλι νερό και να παρατηρήσουµε για ένα λεπτό πόσα µέτρα θα κάνει και προς ποια κατεύθυνση. Αυτό είναι καλό να το κάνουµε για διάφορα κοµµάτια του στίβου και σε διαφορετικές ώρες τις ηµέρες που έχουµε για προετοιµασία πριν τους αγώνες. Αν δεν δούµε κάτι έντονο, µπορεί να µην ασχοληθούµε ξανά, αλλά αν δούµε, πρέπει για όλη τη σειρά των αγώνων να το έχουµε στα υπόψη.

Το ρεύµα πρέπει να το σκεφτόµαστε σαν ένα χαλί που το τραβούν κάτω από τα πόδια µας. Να καταλάβουµε ότι αν είναι δυνατό, θα µας αλλάξει τον φαινόµενο άνεµο. Θα πρέπει να προσαρµόσουµε την τακτική µας και το τριµάρισµά µας. Θα πρέπει να ξέρουµε πού είναι πιο δυνατό και πού κόβει µέσα στον στίβο. Αντίστοιχα, τι ώρα αλλάζει, αν αλλάζει.

Υπάρχουν µέρη µε τόσο δυνατό ρεύµα, που µέσα στον αγώνα υπάρχει περίπτωση ένα σκάφος να πρέπει να ρίξει άγκυρα ώστε να αποφύγει να πάει ανάποδα. Να περιµένει ταξιδεύοντας και µόνο όταν δει το σχοινί της άγκυρας να χαλαρώνει –δείγµα του ότι κόβει το ρεύµα– να τη σηκώσει.

Τι σηµαίνει όµως «δυνατό» ρεύµα; «∆υνατό» είναι ένα ρεύµα που είναι ικανό να µας κάνει να αναπροσαρµόσουµε την τακτική µας. Να µας κάνει να το λάβουµε υπόψη µας. Αν φυσάει 20 µίλια αέρας και έχει 1 µίλι ρεύµα, ίσως να µην το λάβουµε υπόψη µας. Αν όµως φυσάει 10 µίλια αέρας και έχει 3 µίλια ρεύµα, αν δεν το πάρουµε χαµπάρι, θα καταστραφούµε.

Ας δούµε όµως τι µπορούµε να κάνουµε ανά περίπτωση για το ρεύµα:

Στο τρίγωνο
Στις µικρές κατηγορίες, αν έχουµε µεθοδικό προπονητή, αυτός θα έχει µετρήσει το ρεύµα και θα µας δώσει κατευθύνσεις. Σε γενικές γραµµές, αν έχει ρεύµα που αξίζει να ασχοληθούµε µαζί του, θα πρέπει να το αντιµετωπίσουµε σαν τον αέρα. Για παράδειγµα, στην εκκίνηση, από εκεί που είναι το ρεύµα, από εκεί θα κοιτάξουµε να φύγουµε.
Από την άλλη, θα βλέπουµε διαφορά στο δεξήνεµο σε σχέση µε το αριστερήνεµο, σε σχέση µε την πίεση στα πρίµα ή µε την απόδοση του σκάφους στα όρτσα. Πρέπει να αναπροσαρµόσουµε το ταξίδεµά µας και το τριµάρισµά µας, γιατί αν κάποιος τραβάει το χαλί κάτω από τα πόδια µας, κάποτε ο φαινόµενος θα ανεβαίνει και κάποτε θα κόβει, ανάλογα µε την πορεία που έχουµε πάνω στο «χαλί» που κινείται.

Στην κρουαζιέρα
Στις διακοπές µας, δεν µας νοιάζει τόσο η επίδοση. Το να φτάσουµε λίγο αργότερα ή να µην είµαστε τέλεια τριµαρισµένοι δεν έχει και τόση σηµασία. Αυτό όµως που έχει αξία είναι η άνεση των επιβαινόντων. Σε περιοχές µε έντονο ρεύµα, ειδικά αν αυτό είναι ανάποδο από τη διεύθυνση του ανέµου, έχουµε πολύ ψηλό και κοφτό κυµατισµό. Μεγάλα κύµατα, χωρίς λόγο, που δεν δικαιολογούνται από την κατάσταση του ανέµου, µέρη στα οποία αλλάζει το ρεύµα µπορεί επίσης να δώσουν παράξενο κυµατισµό και καλό είναι να τα αποφεύγουµε.

Στην ανοιχτή θάλασσα
Σε αγώνες στους οποίους είναι πολλά τα µίλια κάθε σκέλους, είναι βασικό να έχουµε κάνει µια προετοιµασία και να ξέρουµε από έναν χάρτη ρευµάτων τι θα αντιµετωπίσουµε και πού θα έχουµε ευνοϊκό ή αντίθετο ρεύµα. Εξίσου βασικό, πέρα από την προετοιµασία, είναι να έχουµε τα µάτια µας ανοιχτά και να παρακολουθούµε συνέχεια την κατάσταση.
Αν δούµε στη θάλασσα αφρούς, δίνες, παράξενο κυµατισµό, αδικαιολόγητη λαδιά και διάφορα άλλα παράξενα, είναι µάλλον τα όρια του ρεύµατος, και περνώντας από εκεί είτε µπήκαµε στο ρεύµα είτε βγήκαµε. Πρέπει συνέχεια να έχουµε ένα GPS και να παρατηρούµε πού πάµε σε σχέση µε την πυξίδα (και άρα το όποιο ρεύµα προς τα πού µας σπρώχνει) και µε τι ταχύτητα, ώστε να ξέρουµε αν το ρεύµα µάς ευνοεί ή είναι αντίθετο.
Η συνεχής παρακολούθηση θα µπορέσει να εξηγήσει πολλά πράγµατα στην κούρσα. Παράλληλα, µπορεί να µας κάνει να αλλάξουµε τακτική. Το να ξεφύγουµε λίγο από την πορεία µας και να «κρυφτούµε» πίσω από ένα νησί όπου θα κόβει το ρεύµα ή να πάµε πιο κοντά στη στεριά, όπου επίσης συνήθως κόβει το ρεύµα, είναι επιλογές που θα πρέπει να είναι ανοιχτές.
Χρειάζεται καλός υπολογισµός όσον αφορά το τι χάνουµε σε σχέση µε κάτι που «ροκανίζει» την επίδοση του σκάφους µας για ώρες.

ΑΠΟ ΤΟΝ ΑΚΗ ΤΣΑΡΟΥΧΗ

Επικοινωνία

Λ. Αλίμου 68, Aθήνα, 174 55

T. +30 210 98 20 114

F. +30 210 98 41 130

E. info@plefsimag.gr

Νέα Άρθρα

26 Φεβρουαρίου 2019
26 Φεβρουαρίου 2019

Plefsi Social

©2019 Plefsi. All Rights Reserved. κατασκευη ιστοσελιδας - XTD

Search